Poticaji za investicijske projekte
Poticajne mjere za ulaganja u Republici Hrvatskoj uređene su Zakonom o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (NN 111/12 i 28/13) i Uredbom o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (NN 40/13) i odnose se na investicijske projekte u:
•proizvodno-prerađivačkim aktivnostima,
•razvojno-inovacijskim aktivnostima,
•aktivnostima poslovne podrške i
•aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti
1.poticaji za mikro poduzetnike,
2.porezni poticaji,
3.carinski poticaji,
4.poticaji za opravdane troškove novih radnih mjesta povezanih s investicijskim projektom,
5.poticaji za opravdane troškove usavršavanja povezanih s investicijskim projektom,
6.poticajne mjere za:
A.razvojno-inovacijske aktivnosti,
B.aktivnosti poslovne podrške i
C.aktivnosti usluga visoke dodane vrijednosti,
Minimalno razdoblje očuvanja ulaganja i otvorenih novih radnih mjesta povezanih s ulaganjem je 5 godina, ali ne može biti kraće od razdoblja korištenja poticajnih mjera.
Klasifikacija poduzetnika prema Zakonu o poticanju razvoja malog gospodarstva (NN 29/02, 63/07, 53/12)
Kategorija poduzetnika* | Broj zaposlenih | Godišnji prihod ili | Ukupna aktiva |
Veliki | ≥ 250 | > 50 milijuna € | > 43 milijuna € |
Srednji | < 250 | ≤ 50 milijuna € | ≤ 43 milijuna € |
Mali | < 50 | ≤ 10 milijuna € | ≤ 10 milijuna € |
Mikro | < 10 | ≤ 2 milijuna € | ≤ 2 milijuna € |
*kod klasifikacije poduzetnika treba uzeti u obzir i s poduzetnikom povezana društva, a sukladno Općem poreznom zakonu („Narodne novine“, broj 147/08, 18/11 i 78/12) i Odluci o objavljivanju općih pravila o skupnim izuzećima u području državnih potpora („Narodne novine“, broj 37/09)
Potpora za početnu investiciju se izračunava kao postotak vrijednosti investicije, a koja se utvrđuje na temelju opravdanih troškova investicije. Opravdani troškovi investicije su:
- materijalna(vrijednost nekretnina/zgrada i opreme/strojeva) te nematerijalna imovina (prava na patente, licence, know-how), ili
- 2 godine bruto plaće
Minimalno razdoblje očuvanja investicije i otvorenih novih radnih mjesta povezanih s ulaganjem je 5 godina za velike poduzetnike, a 3 godine za male i srednje poduzetnike, ali ne može biti kraće od razdoblja korištenja poticajnih mjera.
Porezni poticaji
Iznos investicije (€ mil.) | Broj novozaposlenih | Razdoblje (godine ) | Razdoblje očuvanja novih radnih mjesta (godine) | Stopa poreza na dobit |
< 1 | 5 ( 3 za mikro ) | 10 | 3 (SME), 5 ( veliki) | 10% |
1-3 | 10 | 10 | 3 (SME), 5 ( veliki) | 5% |
>3 | 15 | 10 | 3 (SME), 5 (veliki) | 0% |
Poticaji za zapošljavanje
Stopa nezaposlenosti po županijama |
Poticajne mjere za opravdane troškove otvaranja novih radnih mjesta* |
Poticajbe mjere za razvojno investicijske aktivnosti | Poticajne mjere za aktivnosti poslovne podrške | Dodatne poticajne mjere za razvojno inovacijske aktivnosti |
< 10% | do 10% (max. 3,000 €) | +50% (1,500 €) | +25% (750 €) | |
10-20% | do 20% (max. 6,000 €) | +50% (3,000 €) | +25% (1,500 €) | 20% stvarnih opravdanih troškova kupnje opreme/strojeva (max. 0.5 milijuna €) |
> 20% | do 30% (max. 9,000 €) | +50% (4,500 €) | +25% (2,250 €) |
*visinu iznosa poticaja za opravdane troškove novih radnih mjesta povezanih s investicijskim projektom, kao i kriterije za određivanje konkretne visine iznosa poticaja propisat će Vlada Republike Hrvatske Uredbom o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja
Razvojno inovacijske aktivnosti podrazumijevaju aktivnosti koje utječu na unapređenje i modernizaciju proizvoda, proizvodnih serija i procesa te proizvodnih tehnologija.
Aktivnosti poslovne podrške:
- Centri za odnose s kupcima/korisnicima - svi oblici pozivnih centara, multimedijskih kontaktnih centara i drugi tipovi kontaktnih centara s kupcima/klijentima usmjerenih na tehničku podršku i rješavanje problema kupaca/klijenata.
- Centri zajedničkih izdvojenih poslovnih aktivnosti - usmjereni na izdvajanje i koncentraciju poslovnih aktivnosti ( korporativnih aktivnosti multinacionalnih kompanija) kao što su; financije, računovodstvo, marketing, razvoj ljudskih potencijala i razvoj informacijske tehnologije.
- Logistički i distribucijski centri - usmjereni na osnivanje i izgradnju logističko-distribucijskih centara visoke tehnologije koji omogućavaju; intermodalni transport robe, skladištenje robe, pakiranje i manipuliranje robom s ciljem značajnog unapređenja logističkih i distribucijskih operacija unutar poslovnih procesa, te isporuku dobara.
- Centri za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softera - razvoj i primjena informacijskih sustava na korporativnoj razini, izdvajanje upravljanja informacijskim sustavima, razvoj telekomunikacijsko-mrežnih operacijskih centara te razvoj i primjena novih softerskih rješenja.
Potpora za opravdane troškove usavršavanja ne može prelaziti maksimalne intenzitete kako slijedi:
Posebno usavršavanje | Opće usavršavanje | |
Veliki poduzetnici | do 25% | do 60% |
Srednji poduzetnici | do 35% | do 70% |
Mali poduzetnici | do 45% | do 80% |
U slučajevima gdje potpora uključuje oba oblika usavršavanja; posebno i opće, odnosno u slučajevima gdje se ne može razdvojiti poseban i opći karakter usavršavanja, primjenjivat će se obračun maksimalnog intenziteta za posebno usavršavanje.
Opravdani troškovi u svrhu usavršavanja mogu biti troškovi za instruktora, putni troškovi instruktora i osoba koje se usavršavaju, itroškovi otpisa uređaja i opreme u skladu s opsegom njihova korištenja u svrhu usavršavanja. U Obračun se uključuju samo radni sati aktivnog sudjelovanja u usavršavanju, i to nakon odbitka produktivnih radnih sati ili njihovog ekvivalenta.
Prema Zakonu o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (NN 123/2003, 198/2003, 105/2004, 174/2004, 46/2007, 45/2009) odobravaju se poticaji za I&R u obliku umanjenja porezne osnovice poreza na dobit za opravdane troškove projekta znanstvenih i razvojnih istraživanja u slijedećim iznosima:
- 150% opravdanih troškova projekta za temeljna istraživanja,
- 125% opravdanih troškova projekta za primijenjena istraživanja,
- 100% opravdanih troškova projekta za razvojna istraživanja.
Maksimalni iznos potpora ne smije prelaziti sljedeće iznose:
- za temeljna istraživanja do 100% iznosa opravdanih troškova projekta,
- za primijenjena istraživanja do 50% iznosa opravdanih troškova projekta (uz uvećanje za 10% i 20% za srednja i mala poduzeća)
- za razvojna istraživanja do 25% iznosa opravdanih troškova projekta (uz uvećanje za 10% i 20% za srednja i mala poduzeća).
Vrsta projekta | Poduzeće | Državna potpora (% opravdanih troškova) projekta | Umanjenje porezne osnovice poreza na dobit |
Temeljna istraživanja | - | 100% | 150% |
Primijenjena istraživanja | Veliko Srednje Malo |
50% 60% 70% |
125% |
Razvojna istraživanja | Veliko Srednje Malo |
25% 35% 45% |
100% |
Studije tehničke izvedivosti za primijenjena istraživanja | Malo/srednje Veliko |
75% 65% |
- |
Studije tehničke izvedivosti za razvojna istraživanja | Malo/srednje Veliko |
50% 40% |
- |
Opravdani troškovi istraživanja su:
- plaće zaposlenika i naknade osobama koje izravno sudjeluju u istraživanjima
- materijalni troškovi za istraživanja (utrošene sirovine i materijal uključujući ambalažu i sitni inventar, utrošena energija, rezervni dijelovi korišteni ili potrošeni tijekom istraživanja; utrošeni materijal i dijelovi za tekuće i investicijsko održavanje objekata i opreme koji se koriste neposredno za istraživanja),
- troškovi usluga korištenih tijekom istraživanja, poput intelektualnih usluga vezanih uz istraživanja, te svih drugih usluga koje su uvjet za ostvarivanje istraživanja,
- troškovi amortizacije nekretnina, postrojenja i opreme u dijelu u kojem se ta sredstva koriste za istraživanja kod poreznih obveznika koji sami obavljaju istraživanja,
- troškovi amortizacije nabavljenih patenata i licencija koji se koriste za konkretno istraživanje,
- opći troškovi (troškovi koji su nužni za istraživanja poput premija osiguranja procesa, odgovornosti i opreme za istraživanja, te najamnine i članarine stručnih udruga za istraživanja).
Slobodne zone - Zakon o slobodnim zonama (NN 44/96), Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o slobodnim zonama (NN 85/08)
U slobodnoj zoni može se obavljati: proizvodnja robe, oplemenjivanje robe, skladištenje robe trgovina na veliko, strateške aktivnosti poslovne podrške, aktivnosti osnivanja tehnoloških razvojno-inovacijskih centara te pružanje usluga, osim bankarskih i drugih novčanih poslova i usluga osiguranja i reosiguranja imovine i osoba. Obavljanje trgovine na malo nije dopušteno.
Na korisnike slobodnih zona koji vrše početno ulaganje, primjenjuju se poticajne mjere iz Zakona o poticanju ulaganja (»Narodne novine«, br. 138/06).
Za robu smještenu u zoni, koja nije namijenjena prometu na domaćem tržištu ili je u zoni uporabljena ili potrošena, ne plaća se carina i porez niti se primjenjuju druge mjere gospodarske politike.
Korisnici koji obavljaju gospodarsku djelatnost u slobodnoj zoni prilikom isporuke dobara u zonu te isporuke dobara unutar zone oslobođeni su plaćanja poreza na dodanu vrijednost (ova odredba prestaje važiti danom prijama Republike Hrvatske u Europsku uniju).
Poticaji temeljem Zakona o obnovi i razvoju grada Vukovara (NN 40/2001, 90/2005, 80/2008, 38/2009)
Obveznici poreza na dobit koji obavljaju djelatnost poljoprivrede i ribarstva na području Grada Vukovara i zapošljavaju više od pet zaposlenika u radnom odnosu na neodređeno vrijeme, pri čemu više od 50% zaposlenika ima prebivalište i boravište na području Grada Vukovara ili brdsko-planinskom području ili području posebne državne skrbi, oslobođeni su od plaćanja poreza na dobit do dana prijama Republike Hrvatske u Europsku uniju.
Obveznici poreza na dobit koji obavljaju djelatnost na području Grada Vukovara, osim djelatnosti poljoprivrede i ribarstva, i zapošljavaju više od pet zaposlenika u radnom odnosu na neodređeno vrijeme, pri čemu više od 50% zaposlenika ima prebivalište i boravište na području Grada Vukovara ili brdsko-planinskom području ili području posebne državne skrbi, plaćaju porez na dobit kako slijedi:
-
plaćaju 25% od propisane stope poreza u razdoblju 2011.-2013. godine,
-
plaćaju 75% od propisane stope poreza u razdoblju 2014.-2016. godine.
Iznos oslobađanja od plaćanja poreza na dobit za navedena vremenska razdoblja iz stavka 1. ovoga članka, utvrđuje se sukladno uvjetima i kriterijima utvrđenim Odlukom o objavi pravila o potporama male vrijednosti.
Od 2017. godine obveznici poreza na dobit iz stavka 1. ovoga članka plaćat će porez na dobit u visini propisane važeće porezne stope.
Na uvoz inicijalne opreme koja je potrebna kao uvjet optimalnog obavljanja gospodarskih aktivnosti pravnih i fizičkih osoba registriranih u Gradu Vukovaru, te obavljanja društvenih djelatnosti ne plaća se carina. Inicijalni uvoz opreme odnosi se na razdoblje od pet godina od datuma uvoza.
Poticaji temeljem Zakona o područjima posebne državne skrbi (NN 86/2008)
Obveznici poreza na dobit koji obavljaju djelatnost na području posebne državne skrbi, osim djelatnosti poljoprivrede i ribarstva, i zapošljavaju više od pet zaposlenika u radnom odnosu na neodređeno vrijeme, pri čemu više od 50% zaposlenika ima prebivalište i boravište na području posebne državne skrbi, plaćaju porez na dobit kako slijedi:
-
obveznik poreza na dobit koji obavlja djelatnost na području prve skupine područja posebne državne skrbi:
- plaća 25% od propisane stope poreza u razdoblju 2011.-2013. godine,
- plaća 75% od propisane stope poreza u razdoblju 2014.-2016. godine,
- od 2017. godine plaća u visini propisane porezne stope,
-
obveznik poreza na dobit koji obavlja djelatnost na području druge skupine područja posebne državne skrbi:
- plaća 75% od propisane stope poreza u razdoblju 2011.-2013. godine,
- od 2014. godine plaća u visini propisane porezne stope,
-
obveznik poreza na dobit koji obavlja djelatnost na području treće skupine područja posebne državne skrbi:
- 85% od propisane stope poreza u razdoblju 2011.-2013. godine,
- od 2014. godine plaća u visini propisane porezne stope.
Iznos oslobađanja od plaćanja poreza na dobit za navedena vremenska razdoblja iz stavka 1. ovoga članka, utvrđuje se sukladno uvjetima i kriterijima utvrđenim Odlukom o objavi pravila o potporama male vrijednosti.